Zwykle praca zaczyna się od jednej lub dwóch konsultacji, gdzie zbierane są podstawowe dane na temat przeszłych doświadczeń oraz obecnych problemów pacjenta, waz z określeniem ich czasu trwania i poziomu nasilenia. W tym celu sporządzana jest lista problemów, która stanowi jeden z niezbędnych elementów koniecznych do stworzenia zindywidualizowanego modelu funkcjonowania osoby zgłaszającej się na terapię. Ten proces nazywany jest konceptualizacją, która następuje na samym początku właściwego procesu terapeutycznego, podczas którego identyfikuje się i określa mechanizm, który przyczynia się do podtrzymywania i wzmacniania problemów i objawów, z którymi zmaga się pacjent. Bardzo ważnym elementem w trakcie trwania całego procesu terapeutycznego jest psychoedukacja, która na opisywanym etapie polega na przedstawieniu założeń i zasad psychoterapii poznawczo-behawioralnej oraz wyjaśnieniu podstawowych pojęć i zależności zachodzących między myślą, emocją, objawami fizjologicznymi i zachowaniem.