• Start
  • O mnie
  • Oferta
  • O terapii
    • Terapia poznawczo-behawioralna
    • Terapia Schematu
    • Jak wygląda terapia
  • Kontakt

JAK WYGLĄDA TERAPIA

Zwykle praca zaczyna się od jednej lub dwóch konsultacji, gdzie zbierane są podstawowe dane na temat przeszłych doświadczeń oraz obecnych problemów pacjenta, waz z określeniem ich czasu trwania i poziomu nasilenia. W tym celu sporządzana jest lista problemów, która stanowi jeden z niezbędnych elementów koniecznych do stworzenia zindywidualizowanego modelu funkcjonowania osoby zgłaszającej się na terapię. Ten proces nazywany jest konceptualizacją, która następuje na samym początku właściwego procesu terapeutycznego, podczas którego identyfikuje się i określa mechanizm, który przyczynia się do podtrzymywania i wzmacniania problemów i objawów, z którymi zmaga się pacjent. Bardzo ważnym elementem w trakcie trwania całego procesu terapeutycznego jest psychoedukacja, która na opisywanym etapie polega na przedstawieniu założeń i zasad psychoterapii poznawczo-behawioralnej oraz wyjaśnieniu podstawowych pojęć i zależności zachodzących między myślą, emocją, objawami fizjologicznymi i zachowaniem.

MEZ-logo

W oparciu o opisaną powyżej pracę ustalane są cele terapii oraz sposoby ich realizacji. Wiąże się to z jednym z kluczowych założeń terapii poznawczo-behawioralnej, które

mówi o tym, że jest to forma leczenia ukierunkowana na rozwiązanie problemu. Ważne jest, aby wyznaczane w toku terapii cele spełniały kilka bardzo istotnych warunków. Oprócz tego, że mają być zgodne z konceptualizacją, to dodatkowo powinny być jasno i precyzyjnie zdefiniowane, możliwe do zmierzenia i określenia za pomocną dostępnych, wybranych miar oraz adekwatne do możliwości pacjenta, czyli możliwe do osiągnięcia w procesie terapeutycznym. Kiedy mamy określoną listę problemów, sporządzoną konceptualizację, jasno określone cele terapii, a pacjent rozumie założenia terapii poznawczo-behawioralnej, zna podstawowe pojęcia wykorzystywane w terapii oraz posiada wgląd w mechanizmy własnego sposobu myślenia i zachowania – rozpoczyna się drugi etap, gdzie wdraża się konkretne interwencje i techniki terapeutyczne nastawione na zmianę sposobu myślenia, odczuwania i zachowania, których zadaniem jest wyeliminowanie lub istotne ograniczenie nasilenia doświadczanych objawów i problemów. Psychoedukacja na tym etapie wiąże się z poszerzaniem wiedzy na temat mechanizmów podtrzymywania i wzmacniania problemów pacjenta oraz wyjaśnieniem celowości i zasadności stosowania danych technik czy interwencji terapeutycznych w toku terapii. Warto również przedyskutować zalety i korzyści wykonywania pracy własnej między sesjami. Na tym etapie niezbędne jest aktywne uczestnictwo pacjenta w procesie terapeutycznym i to nie tylko na sesjach, ale też w życiu codziennym między spotkaniami z terapeutą. Stąd bardzo istotnym elementem wpływającym na zmianę jest motywacja pacjenta do samodzielnego działania i wypróbowania nowych strategii zachowań i myślenia.

Bywa to czasem bardzo trudne, dlatego ważnym czynnikiem efektywnego procesu terapeutycznego jest budowanie relacji terapeutycznej opartej na współpracy, empatii i zaufaniu, która ma za zadanie stworzyć pacjentowi bezpieczną bazę do eksploracji nowych umiejętności i wprowadzania zmian w życie. W momencie, gdy cele psychoterapii są stopniowo osiągane, strategie poznawcze i behawioralne pacjenta uległy istotnej zmianie, a objawy i problemy znacznie się zmniejszyły lub ustąpiły – rozpoczyna się trzeci, ostatni etap procesu, w którym następuje weryfikacja i utrwalenie zdobytych umiejętności i osiągnięć. Jest to czas na podsumowanie i zapisanie wniosków, opracowanie planów reagowania oraz postępowania w przypadku ponownego nasilenia się problemów lub objawów. Powyższa praca ma za zadanie podtrzymać i utrwalić na przyszłość pozytywną zmianę, która zaszła w pacjencie w toku terapii i w funkcjonowaniu pacjenta poza gabinetem terapeuty.

PLAN POSTĘPOWANIA W TERAPII

ETAP I

  • badanie stanu psychicznego i diagnoza kliniczna
  • stworzenie listy problemów pacjenta, ich czasu trwania i poziomu nasilenia
  • poszukiwanie i określenie konkretnego mechanizmu, który podtrzymuje i wzmacnia problemy i objawy
  • ustalenie celów terapii oraz sposobów ich realizacji
  • wyjaśnieniem podstawowych pojęć
  • przedstawienie założeń i zasad psychoterapii poznawczo-behawioralnej
  • omówienie mechanizmów wzajemnego oddziaływania zachodzącego między myślą, emocją, zachowaniem

ETAP II

zaplanowanie i realizacja konkretnych interwencji i technik terapeutycznych nastawionych na zmianę sposobu myślenia, odczuwania i zachowania, których zadaniem jest wyeliminowanie lub istotne ograniczenie nasilenia problemów w kontekście wyznaczonych celów

ETAP III

  • weryfikacja i utrwalenie zdobytych umiejętności i osiągnięć
  • podsumowanie i zapisanie wniosków
  • opracowanie planów reagowania i postępowania w przypadku ponownego nasilenia się problemów i objawów
  • zakończenie terapii

Copyright 2021 Web design by Pixel Hustler | Wszelkie prawa zastrzeżone | Ciasteczka oraz Polityka Prywatności | Psychoterapeuta Gdańsk Przymorze
  • Start
  • O mnie
  • Oferta
  • O terapii
    • Terapia poznawczo-behawioralna
    • Terapia Schematu
    • Jak wygląda terapia
  • Kontakt